Pompoen met tofu uit de oven

pompoen
Ik ben geen vegetarier. En zeker geen veganist. Op de een of andere manier geloof ik niet zo in het uitsluiten van complete voedselgroepen.*
Uiteraard is dit “ook maar een mening”. En zal ik de laatste zijn om dit als een soort religie te gaan verkondigen. Ieder z’n meug is mijn motto.

Nochtans kook ik meestal vleeschloosch en tegenwoordig met enige regelmaat ook vega.
Gewoon omdat ik ‘t leuk vind om mezelf uit te dagen.
Want wat moet je in hemelsnaam maken als vlees, zuivel, eieren geen optie zijn?
Nouja, dit bijvoorbeeld.
En tis nog lekker ook. Heus waar šŸ˜‰

Hoofderecht voor 4

1 flinke flespompoen, schoongemaakt & in grove stukken
3 el sesamolie
1 tl tamari
1 el maple syrup (of honing) (of appelstroop)
1 el lichte sojasaus
1 opgehoopte el miso
2 mandarijnen, gepeld, partjes in stukjes gehakt
rasp van hele, sap van 1/2 citroen
300 g tofu, in blokjes
2 el sesamzaad

Verwarm de oven voor op 220 graden. Doe de pompoen samen met 2 el sesamolie in een kom, hussel goed en spreid in 1 laag uit op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bak ca. 30 minuten in het midden van de oven.
Meng ondertussen de resterende el sesamolie, tamari, maple syrup, sojasaus, miso en citroensap en -rasp in een kom. Meng hier de blokjes tofu doorheen.
Doe de pompoen in een grote platte ovenschaal en verdeel hier de tofu en de mandarijnstukjes over. Besprenkel met de marinade en met het sesamzaad.
Zet het geheel nog 20 minuten in de oven.
Serveer met gestoomde paksoi met gemberdressing.

* Waar ik dan wel in geloof? Daar zal ik nog wel eens iets over dichten. Beloofd.

One thought on “Pompoen met tofu uit de oven

  1. Pingback: Gestoomde paksoi met gemberdressing | Koken uit de tuin

Leave a Reply

