NL – Niet Lezen!

Waarschuwing aan eenieder die gezond wil eten, wil afvallen, van z’n chocoladeverslaving af probeert te komen, paleo/suikervrij/glutenvrij wil eten: Lees dit stukje NIET!

_DSC6635

Goed, dat was dat.

Ik zal eerlijk zijn; ik probeer écht & oprecht om zo gezond mogelijk te eten.
Geen voorbewerkte troep, zoveel mogelijk onbespoten groentjes, zo min mogelijk suiker, alcohol, cafeine (aiaiai), snelle koolhydraten, verkeerde vetten, plofkippen, kwikvissen enzovoort enzovoort.
Maar er zijn van die momenten he… dan ben ik al dat moeten en niet mogen zóóó beu.
Dan wil ik gewoon met m’n voeten op tafel een enorm stuk chocoladetaart soldaat maken. Misschien zelfs wel twee.
Of, en dat komt eigenlijk het vaakst voor, dan heb ik zomaar opeens zo’n vreselijke zin om iets te bakken.
En tja, soms kan ik dan nee zeggen en rustig verder knabbelen aan m’n bleekselderijstengel. Soms ook is het sterker dan ik en sta ik voor ik ‘t weet in een beslagkom te roeren….

Maar goed, ergens heb ik zo’n donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige zal zijn die zo in elkaar steekt. Dus ik zeg: als je dan toch uit de band gaat springen, doe het dan wel goed!
Neem echte chocola, echte (gras)boter en maak het vooral zelluf.

En misschien wel het belangrijkste: g e n i e t van elke hap die je in je mond steekt. Want van genieten word je gelukkig. En gelukkig zijn is goed voor je gezondheid.
Ziezo, cirkeltje rond: chocoladetaart is gezond

En niet alles in 1x keer opeten he! Dan word je misselijk… en misselijkheid maakt je ongelukkig enzovoort.

Chocoladetaart met whiskyroom

Voor 8 stukken

150 g roomboter + boter om in te vetten
200 g pure chocolade (min 70% cacao), in brokken
4 eieren
300 g suiker
150 g bloem
2 el cacao
150 g gepelde walnoten
200 ml slagroom
2 a 3 el whisky

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een springvorm van ong 25 cm doorsnede in met boter.
Doe boter en chocolade in een hittebestendige kom en hang deze in een pan met kokend water, zorg dat de onderkant van je kom het water net niet raakt. Roer tot alles is gesmolten. Neem van het vuur.
Klop de eieren met de suiker en een snufje zout met een elektrische mixer tot het geheel zachtgeel ziet.
Spatel dit door het chocolademengsel.
Spatel dan de bloem en de cacao erdoor en vervolgens de walnoten.
Doe het beslag over in de bakvorm en bak 25-35 minuten in het midden van de oven tot de bovenkant knapperig is en de binnenkant nog net een beetje plakkerig. Een pen die je in het midden steekt, hoeft er niet helemaal schoon uit te komen.
Neem de taart uit de oven en laat in de vorm afkoelen tot kamertemperatuur. Haal dan de springvorm voorzichtig los.
Klop voor het serveren de slagroom lobbig, met of zonder suiker, net wat je lekker vindt, en roer er op het laatst de whisky door.
Zaaalig met een glaasje espresso en eventueel de rest van de whisky.
Hips.
Bwurp.

6 thoughts on “NL – Niet Lezen!

  1. Pingback: Indiase sperziebonencurry met bloemkoolrijst | Koken uit de tuin

  2. Het ziet er heerlijk uit maar ik krijg hem niet goed vanbinnen.
    Heb hem er nu totaal al zo’n 30 40 minuten in de oven staan maar hij blijft vloeibaar van binnen.

    Wat doe ik verkeerd?

    Groetjes jolanda

    • Hij moet ook een beetje plakkerig van binnen blijven hoor. Anders kan het eventueel ook met je oventemperatuur te maken hebben… experimenteer eens met de temperatuur iets hoger zetten en/of de taart iets langer bakken. Of gebruik een oventhermometer, meten is weten

  3. Pingback: Experiment: Brownies met courgette | Koken uit de tuin

Leave a Reply

