Glutenvrije granola

granola
Behalve tuinieren, koken en schrijven heb ik nóg een hobby; hardlopen. Wat zeg ik, hobby? Ik droom over hardlopen dus ik denk dat het woord passie meer op z’n plek is (Inderdaad, ik droom ook over de tuin en over eten).
Het begon een jaar of 10 geleden met 5×1 minuut hardlopen, afgewisseld met 3 minuten wandelen. Ka-pot was ik toen ik thuiskwam. Nu ben ik (stiekum) aan het denken aan dubbele marathon afstanden.
En uiteraard kan ik het ook niet laten om ietwat ironische stukjes over m’n hardloopleven te schrijven.

Maar wat heeft hardlopen met tuinieren of koken te maken?
2 Dingen.
Ding 1: Eten.
Ik ben echt dól op eten. En ook op koken. Als je veel hardloopt, moet je veel eten en dus veel koken. Win-win.
Ding 2: Eten.
Omdat ik zo van eten houd was ik vroeger altijd een “beetje dikkig”. En als er iets is wat ik NIET wil zijn, is het een “beetje dikkig”. Afvallen lukte me nooit en uiteindelijk groeide “dik zijn” uit tot een soort van obsessie. Ik zal je de details besparen…
Echter door regelmatig hard te lopen en erachter te komen dat dat potentieel dikkige lichaam van mij heul ver kan rennen, kan die obsessie achter slot en grendel.
Win-win.
Verder is het natuurlijk evident dat een moestuin je dwingt om meer groenten te eten. En meer groenvoer eten is uiteindelijk ook weer goed voor je gewicht. Zelfs als ik nu een tijdje niet of iets minder hardloop, kom ik niet significant meer aan.
Win-win-win.

Goed, genoeg geluld. Terug naar de keuken.
Als (hardloop)ontbijt eet ik graag deze zelfgemaakte graan- en glutenvrije granola.
Echt zá-lig met griekse yoghurt en verse frambozen uit eigen tuin.

Voor een stuk of 15 porties

200 g quinoa
100 g quinoavlokken (of havermout maar dan istie niet meer gegarandeerd 100% glutenvrij)
100 g amandelen, grofgehakt
100 g walnoten of pecannoten, grof gehakt
75 g pompoenpitten
50 g lijnzaad
50 g sesamzaad
75 g gemalen kokos
60 ml kokosolie, gesmolten
4 el honing of agavesiroop
125 g gedroogde cranberries of rozijnen

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Doe alle droge ingrediënten behalve de cranberries/rozijnen in een grote kom en meng goed.
Meng de kokosolie en de honing of agavesiroop door de droge ingrediënten.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en spreid de granola erover uit. Bak de granola 20 a 25 minuten goudbruin en een beetje knapperig. Schep halverwege de baktijd even om.
Haal de bakplaat uit de oven en laat helemaal afkoelen. Voeg dan pas de cranberries toe.
In een goed afgesloten pot is deze granola zeker 2 maanden houdbaar.

One thought on “Glutenvrije granola

Leave a Reply

