Experiment: Brownies met courgette

De aanbevelingen bij dit (Amerikaanse) recept:
Vetarm!
Slechts 2 weight watchers punten per portie!

Nou weet ik niet zeker wat er zo aanbevelingswaardig is aan vetarmoede en heb ik geen flauwe notie van wat weight watchers punten zijn (dat wil ik denk ik ook niet weten) maar toen ik las dat hier 300 gram (1,5 cup. Ik heb ‘t nagewogen) suiker doorheen gaat, (plus applesauce, plus geprakte banaan) moest ik toch even achter m’n oren krabben.
Drie-hon-derd gram… daar word ik gewoon een beetje sprakeloos van.
Ik begin in ieder geval steeds beter te begrijpen waarom die Amerikanen allemaal zo dik zijn.
En waarom al die rare dieten van ze niet werken.
brownies

Maar goed, de reden dat dit recept m’n aandacht trok (behalve die weight watchers punten dan), is de courgette die erdoorheen gaat.
Courgette! Door de brownies! Hoe verzinnen ze ‘t!

Maar wat betreft courgetteverwerking ben ik tegenwoordig overal voor in (vandaag weer 5 stuks geoogst, terwijl er nog 3 in de groentela liggen te verleppen…), dus dook ik samen met m’n gezonde verstand en m’n eigenwijzigheid de keuken in.
Met wat aanpassingen (uiteraard) hebben we er toch nog iets redelijk eetbaars van weten te bakken. Alhoewel het natuurlijk niet in de buurt komt van échte chocoladetaart.
En bovenstaande aanbevelingen gelden nu waarschijnlijk ook niet meer…

Voor ongeveer 15 brownies

90 g appelmoes
2 geprakte bananen
250 g geraspte courgette
2 tl vanille essence
1 ei
100 g suiker
100 g bloem
2 el cacao
1,5 tl baking soda
0,5 tl zout
75 g wal- of pecannoten, grof gehakt (ik stamp ze even grof in de vijzel)
125 g pure chocolade (min 70%)

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet een rechthoekig bakblik (ong 20 X 25 cm) in met boter.
Laat de geraspte courgette uitlekken in een vergiet.
Meng de suiker, bloem, cacao, baking soda, zout en noten in een beslagkom.
Doe de chocolade in een hittebestendige kom en hang deze in een pan met kokend water, zorg dat de onderkant van de kom het water net niet raakt. Roer tot de chocolade is gesmolten. Neem van het vuur.
Knijp de courgette nog eens goed uit (met je handen) en meng door de droge ingredienten. Roer daar de appelmoes, banaan, vanille essence en het ei door.
Spatel de gesmolten chocolade door het beslag.
Doe het beslag over in de bakvorm en bak 35-40 minuten in het midden van de oven tot de bovenkant knapperig is en de binnenkant nog net een beetje plakkerig. Een pen die je in het midden steekt, hoeft er niet helemaal schoon uit te komen.
Neem uit de oven en laat in de vorm afkoelen tot kamertemperatuur. Snijd de brownies in vierkanten en bewaar in een afgesloten trommel.

Conclusie: het was een leuk experiment maar ik betwijfel of ik dit vaker ga maken. Vind ‘t denk ik toch een beetje zonde van de chocolade…
Maar ik zou zeggen, oordeel zelf.

One thought on “Experiment: Brownies met courgette

  1. Pingback: Gevulde courgette | Koken uit de tuin

Leave a Reply

