Zalm met boontjes en basilicum-mayo

zalmboontjes
De tuinbuurmannen naast en tegenover me hebben hun tomaten al weg moeten gooien vanwege de phytophtora. Dus iedere keer dat ik nu op de tuin kom, ren ik met angst in m’n hart naar de kas om de tomaten te checken.
Vooralsnog zien m’n planten er redelijk goed uit. Uit voorzorg heb ik wel alles wat er niet helemaal fris meer bijstond weggemieterd.
Ik heb 4 soorten tomaten staan; rode cherrytomaten, “zwarte” cherrytomaten, gele cherrytomaten en de tomaat absinthe, een grote groene soort. Vooral de cherrytomaten gaan momenteel als een speer.
Ik had nog niet eerder zelf tomaten gekweekt en wist dus niet hoe lekker tomaten uit eigen tuin smaken…

Verder wordt er, naast heel veel gewied, nu vooral heel veel geoogst. Met de nadruk op heeel veeel.
Dus, naast heel veel eten, bestaan mijn avonden nu uit tomaten drogen, tomatensaus maken, zaden oogsten, courgettes inmaken, boontjes invriezen, jammen maken, nouja, you name it en ik maak ‘t momenteel.
Culitechnisch doen we vandaag daarom even een vluggertje.
Ik maak dit al jaaaren, maar tegenwoordig uiteraard met zalm uit eigen tuin.
… Geintje, ik bedoel natuurlijk boontjes, basilicum en tomaten. Maar dahaddu natuurlijk allang gesnopen.
Ha ha ha

Hoofdgerecht voor 2

450 g sperziebonen, afgehaald en gewassen
250 g cherrytomaten
handje zwarte olijven
stuk of 10 zoute ansjovisfilets (of 1 blikje)
olijfolie
2 stukken zalmfilet van ong 125 g per stuk
3 el mayo
4 el heel fijngehakte basilicum

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Stoom of blancheer de sperziebonen een minuutje of 3 en kieper ze dan in een ruime ovenschaal.
Verdeel hier de cherrytomaten, olijven en ansjovisjes overheen. Besprenkel met wat olijfolie (of olie van de ansjovis) en bak 15 a 20 minuten in het midden van de oven tot de tomaten beginnen te barsten.
Drapeer dan de zalmfilets erop en zet nog een kwartiertje in de oven tot de zalm net gaar is.
Meng ondertussen de mayo met de heel fijngehakte basilicum en serveer dit naast de vis en de boontjes.
Simpel, snel klaar, weinig afwas en supah lekkah! Win-win-win-win…

2 thoughts on “Zalm met boontjes en basilicum-mayo

Leave a Reply

