Pasta met pastinaak

pastinaak
Ergens in een schoenendoos lag nog een zakje pastinakenzaad.
Houdbaar tot januari 2012.
Naar het schijnt is de kiemkracht van pastinaak na een jaar ofzo al foetsie dus ik maakte me weinig illusies toen ik deze zaadjes toch maar wel in een geultje strooide.
Eigenlijk was ik ze bijna vergeten.
Totdat ik na een week of wat bemerkte dat er iets op leek te komen. Iets wat geen onkruid kon zijn want het groeide in een rijtje… euhm….

Juist, pastinaken dus. Die vervolgens overtuigend hebben bewezen dat ze de uitzondering op de regel zijn.

Hoofdgerecht voor 4

300 g tagliatelle
3 pastinaken, schoongemaakt, geschrapt (met dunschiller) en in dunne slierten geschaafd
150 g spekblokjes
2 tenen knoflook, in dunne plakjes
handje verse tijm en/of rozemarijn, fijngehakt
150 g parmezaanse kaas, geraspt

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing al dente. Bewaar een paar lepels kookwater!
Bak ondertussen in een diepe koekenpan de spekkies uit. Doe, als er flink wat vet is vrijgekomen, de knoflook, pastinaak en kruiden bij. Schep een minuut of 5 a 6 a 7 regelmatig om tot de pastinakenslierten zacht zijn.
Doe de pasta erbij, roer goed om en doe er eventueel wat kookwater bij om de boel wat smeuiiger te maken.
Strooi voor het serveren de parmezaan en flink wat versgemalen zwarte peper over de pasta.

Dit recept heb ik hier gejat. Zullie pikten ‘t weer van Jamie O.

One thought on “Pasta met pastinaak

  1. Pingback: Salade van pastinaak, walnoten en spekkies | Koken uit de tuin

Leave a Reply

