Puntarelle alla Romana

Puntarelle.
Alweer zo’n groente waar ik nog nooit van gehoord had.
1
Ik weet niet meer waar ik puntarelle tegenkwam maar ik wist wel dat ik ‘t per se in m’n tuin wilde proberen. I’m a sucker voor onbekende Italiaanse groenten…

Maar blijkbaar had ik een zakje maandagochtend zaad gekocht want er kwam he-le-maal niets van op. Na de 2e en 3e keer zaaien ook nada nickx noppes…
Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen want voor je-weet-maar-nooit had ik ook ergens bladcichorei Catalogna Huppeldepup op de kop getikt en volgens het www zou dat (ongeveer) hetzelfde moeten zijn als puntarelle….
Dus heb ik nu een kleine bladcichorei plantage (maat houden is niet m’n sterkste kant).

Je moet overigens wel van bitter houden, anders zou ik er niet aan beginnen.
Maar als je dat kan waarderen moet je dit écht uitproberen. De combinatie van het knapperige bittertje van de bladcichorei en de romige, zoutige umami smaak van deze dressing is nogal geweldig.

Oja, alla Romana betekent natuurlijk gewoon “met ansjovisdressing”.
Maar je weet, Italiaans bekt nou eenmaal lekkerder. Dressing is trouwens ook niet echt Nederlands…

Erbij/vooraf voor 4

Paar handen vol jonge scheuten bladcichorei*
4 ansjovisfilets
1 teen knoflook
2 el witte wijnazijn (Ik had geen witte dus gebruikte rode. Kan ook)
50 ml olijfolie

Was de cichorei en slinger droog. Doe over in een schaal.
Pureer de knoflook met de ansjovis, de azijn en de olie met een staafmixer tot een cremige saus.**
Maal er flink wat zwarte peper over en als je dat nodig vindt, wat zout.
Giet over de cichorei en hussel goed om.
Eet.

* Origineel snijd je de jonge scheuten in de lengte in repen en leg je ze in koud water tot ze beginnen te krullen.
** Die gekke Italianen doen ingewikkeld met een keukenmachine (vinden ze leuk denk ik) en willen dat je eerst de ansjovis met de knoflook en de azijn pureert en er dan in een dun straaltje de olie bijgiet.
Kan je doen hoor, als je daar zin in hebt, maar het resultaat wordt uiteindelijk hetzelfde. Geloof me, ik heb ‘t uitgeprobeerd!

3 thoughts on “Puntarelle alla Romana

  1. Hahaha geweldig om te zien dat de bladcichorei bij jou ook nog volop in de tuin staat. Hier ook namelijk want ik was ook niet echt zuinig geweest met zaaien. Onze ganzen zijn er ook gek op… Ach ja het zijn ook net “ganzentongen” toch?

  2. Pingback: Vlierbessenjam uit de nieuwe pan | Koken uit de tuin

Leave a Reply

