Pompoensoep

Jezusmina, alwéér een pompoenrecept?
Yup. Op een van m’n pompoenen zat opeens een raar plakkerig spulletje. Even later begon het daar omheen te schimmelen. Dus heb ik die pompoen in stukken gehakt om in de vriezer te gooien. Maar de vriezer zat vol en aangezien ik toch nergens anders zin in had, heb ik er maar soep van gemaakt.
Een mens moet toch wat.
soepie
En alhoewel elke boerenlul pompoensoep kan maken en het www er tjokkievol mee staat (even goochelen op “pompoensoep” levert zo’n 538.000 hits op), ga ik hier toch ook nog mijn versie neerplempen.
Die van mij is (vind ik) namelijk de lekkerste… Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

vooraf voor 8, hoofd voor 6 personen

ca 1 kg pompoen, pitten eruit, in stukken. Je kan ‘m schillen maar waarom zou je (dan wel ff wassen)
2 winterwortels, schoongemaakt, in stukken
2 el kokosolie
1 ui, gepeld en grof gesnipperd
2 tenen knoflook, uit de knijpert
2 gedroogde peperoncini, verkruimeld
1 stengel citroengras, in stukkies
1 tl kerriepoeder (ik gebruik hindoestaanse masala van de toko)
0,5 tl kurkuma
scheut witte kookwijn
1 l groentebouillon
1 blikje kokosmelk
1 schijf palmsuiker
handje verse koriander, fijngehakt

Verhit de kokosolie in een grote braad/soeppan. Fruit hierin de ui een minuut of 5 tot ie doorschijnend begint te worden. Voeg de knoflook, citroengras en de peperoncini toe en laat nog een minuut of wat meefruiten tot de knoflook begint te kleuren. Voeg het kerriepoeder en de kurkuma toe en blijf roeren tot de kruiden beginnen te geuren. Don’t worry, dat gaat heel snel.
Kieper de pompoen, de wortels, de wijn en de bouillon erbij, breng aan de kook en laat met ‘t deksel op de pan 20 a 30 minuten zachtjes sudderen tot de groenten zacht zijn.
Haal van het vuur af en pureer met de staafmixer tot een gladde soep.
Zet weer op het vuur, voeg de kokosmelk en de palmsuiker toe, roer goed door, breng weer aan de kook en laat nog even doorkoken tot de palmsuiker is opgelost.
Strooi er voor het serveren de fijngehakte koriander over.

Wij eten hierbij zelfgebakken brood met van die hele dure, hele lekkere zoute roomboter (geimporteerd uit Belgie). Als je helemaal vegan eet zul je ‘t echter moeten doen met zo’n vies surrogaatsmeersel…
Heb jij even pech…

Leave a Reply

