Sjips

chips
Het “Moet-Kool-Leren-Eten-Project” stond een beetje stil.
Want behalve pasta met palmkool kon ik niets anders vinden of verzinnen wat me op koolgebied ook maar enigszins te vreten leek.

Totdat de Knutselaar me een boek van Alys Fowler kado gaf* waarin een recept staat voor boerenkoolchips. Volgens Alys is er niemand die hier niet van houdt (soms moet je alleen niet zeggen dat ‘t kool is).
Nouja, als verstokte koolhater moest ik dat dus uitproberen…
En warempel, ze heeft gelijk.

Snack voor 1. Snackje voor 2

2 handenvol boeren- en/of palmkool, gewassen en van de nerven gescheurd. Daarna in stukjes
1 el appelazijn
1 el sesamolie
1 el ketjap manis
0,5 tl zeezout

Hussel de kool met de rest van de ingredienten in een ruime kom. Laat in de frigo een uurtje marineren.
Als je een voedseldroger hebt, spreid je de koolblaadjes in 1 laag uit over de roosters en droog je ze op 70 graden in 30 a 40 minuten droog en knapperig.
Als je geen droger hebt, verwarm je de oven voor op de laagste stand en droog je de kool in een uurtje droog en knapperig. Maar dan wel regelmatig keren en checken voor ‘t geval ‘t te hard gaat.

Lekker bij de borrel. Of gewoon tussendoor.
Je kan ze vast wel bewaren maar ik zou niet weten hoelang. Hier waren ze met 5 minuten op.

Oja, de paarse boerenkool wordt heel mooi dramatisch donkerpaars, bijna zwart.
Leuk voor enge feestjes.

*Nee, ik was niet jarig (en als ik ‘t wel was zou ik ‘t niet vertellen). Dat boek gaf ie me gewoon zomaar, omdat het leuk is om kadootjes te geven. En omdat ie zin had in boerenkool, maar dat zeitie d’r niet hardop bij.

Leave a Reply

