Su-su salade met gember en knoflook

Su-su of chayote is een van oorsprong Mexicaanse klimplant die je in onze streken met wat extra aandacht ook heel goed kunt kweken.
susuplant
Ik heb er een van m’n Vietnamese tuinbuurman gekregen (vandaar dat ik ‘m ook op z’n Vietnamees aanduid) met daarbij een waslijst strenge instructies wat er allemaal aan moet gebeuren; in de kas planten en naar buiten leiden, vloeibare plantengier geven, sowieso veel water geven, mest, nog meer mest, kunstmest en nog veel meer kunstmest.
Die kunstmest heb ik achterwege gelaten en het resultaat is er ook naar. De su-su van de buurman gaf meer dan 200 vruchten, de mijne “slechts” een stuk of 80.
Ben ik effe blij dat ik ‘t zonder heb gedaan…
susuvrucht
Maar goed, wat moet je met zoveel su-su? Daar ben ik me al even het hoofd over aan het breken.
Gelukkig kan je ze, mits koel en donker, best lang bewaren. Minstens een week of 4 schat ik toch wel.
Whoopie, dat zijn er dus slechts 20 per week…
Ik ben (uiteraard) aan het experimenteren met het inmaken van su-su. Recept volgt, mits het experiment gaat slagen (duh).
Ik gooi ze door roerbakdingesen. En gebruik ze in plaats van komkommer in salade.
En geloof me, dat is echt supah lekkah.

Salade/erbij voor 4

2 su-su, geschild, ontdaan van pit en in dunne reepjes
1 rode ui, geschild en in halve ringen
stuk verse gember ter grootte van een flinke duim, geschild en in stukken
1 tl zeezout
2 tenen knoflook, geschild

Voor de dressing:
3 el rijstazijn
2 tl suiker
2 el olijfolie
1 el sesamolie
1 el lichte sojasaus

Meng alle ingredienten voor de dressing door elkaar, meng deze met de uiringen en laat een uurtje marineren.
Doe de gember met het zout in een vijzel en stamp dit in stukken. Voeg de knoflook toe en stamp nog even lekker door. Je wilt wel nog stukjes zien, het moet geen pasta worden, dus op tijd ophouden.
Voeg het gember/knoflookmengsel toe aan de marinerende uien, schep hier de su-su doorheen en laat nog een half uurtje in de frigo intrekken.
Serveer direct uit de frigo. Lekker bij oosterse en/of pittige gerechten
sususla

Leave a Reply

