Een Zen 2015

Op de valreep naar een vers tuinjaar vond mevrouw een verlenging van het tuinhuurcontract in haar inbox. Bij gratie van de tuincommissie heb ik toestemming om het nog een (1) jaartje te proberen.

Ziehier wat ze ervan vonden:
twijfelgeval

Het schijnt dat er tijdens het lezen stoom uit m’n oren kwam…
Want het hele jaar heb ik mensen rondleidingen door m’n tuin moeten geven omdat iedereen ‘m zo prachtig vond. En dan meent zo’n stelletje azijnpissers het recht te hebben om mijn tuin te veroordelen.

De Knutselaar heeft maand in, maand uit als een malle dat stomme tuinpad geschoffeld en samen hebben we het hele jaar gevochten tegen dat onkruid. Wat zo hardnekkig is omdat diezelfde tuincommisie vorig jaar voor de oplevering dat hardnekkige onkruid simpelweg heeft ondergespit (ik zal in ‘t midden laten wat ik daarvan vind. Maar het begint met een r en het eindigt op uk).

Ik had even de neiging om een briefje terug te sturen met de boodschap dat ze die tuin in een bepaalde lichaamsopening kunnen steken en dat ik voortaan wel in m’n achtertuin ga moestuinieren.
Maar aangezien dat waarschijnlijk precies is wat ze willen, doe ik dat lekker niet.
Nee, ik zal hun veroordeling letterlijk opvatten en zorgen dat er volgend jaar voldoende hardnekkig onkruid in de tuin komt te staan. En wat betreft dat gebruik van het pad, misschien kan ik daar wel bloemen laten groeien. Of paddestoelen.

Maar goed, ik werd afgeleid. Eigenlijk ging ik een nieuwjaarswens schrijven…
Om te beginnen wens ik mezelf en alle andere mensen in 2015 veel peace of mind toe. Dat we met z’n allen maar heel Zen kunnen blijven bij bovenstaand soort dingetjes. En dat we er maar hard om kunnen lachen.
Ik wens iedereen een vruchtbaar jaar toe. Moge ieders oogst overvloedig zijn en moge iedereen veel kunnen (uit)delen.
Ik wens ons allemaal ideaal tuinierweer toe, nat genoeg, droog genoeg, warm genoeg, koud genoeg en zonder rare extremistische weersverschijnselen.
Verder wens ik je een berg plezier toe in de keuken, in het bedenken van gerechten, in het bereiden, opeten en genieten van je oogst (en of die oogst nou uit de tuin komt of van de markt maakt me nickx uit).
En bovenal wens ik voor iedereen bakken vol geluk. Op wat voor manier dan ook.

3 thoughts on “Een Zen 2015

  1. oh nee ! jij hebt ook zo’n huisbaas ! Ik heb net vorige week een aangetekende brief terug gestuurd naar de mijne : die vond mijn tuin oa ‘ een wildernis ‘ en de buren zouden geklaagd hebben. Ik heb ze in beleefde vewoordigen terug geschreven en wat uitleg gegeven over milieuvriendelijk tuinieren, heb ze gewezen op het feit dat ik hou van wilde tuinen en hij nu alleen wat gecontroleerder wild is dan toen ik hier kwam wonen want toen was het hier écht een verwaarloosde wildernis, en gewezen op het feit dat ik niet van plan ben rekening te houden met esthetische overwegingen van anderen. Ik geniet zo superveel van mijn tuintjes – voor zover ik kan zien zijn er niet veel buren die daar even intensief gebruik van maken als ik van de mijne – maar die stomme brief zet wel effe een domper op de vreugde. Maar hé : er zijn mensen die bomen vuil vinden omdat er al eens bladeren af vallen hé …

  2. Wat een prachtig commentaar heb je gekregen! Ik zou je hardlooptrainingen maar naar de moestuin verplaatsen, dan maak je dit jaar zeker “voldoende gebruik van het pad”. Je buren moeten ze misschien een ander perceel toewijzen, als je een redelijke kans hebt dat ze overlast gaan veroorzaken. En ja, misschien inderdaad nog maar wat meer zevenblad zaaien, als ze vinden dat je onvoldoende hardnekkig onkruid in je tuin hebt. Misschien moet je ze eens een lekkere zevenbladtaart aanbieden. Gelukkig heb je wel voldoende rommel en vuil, dat zal ze wel over de streep getrokken hebben…

    Maar ik snap dat je hier allesbehalve vrolijk van wordt.
    Mijn tuin staat ook bekend als “de wilde tuin” en één van mijn achterburen vindt het nodig om elk takje dat uitsteekt af te breken en terug te gooien. Andere buren hebben kunstgras… Tja, ik niet.
    Ik hoop dat jij ook een vruchtbaar jaar hebt, zonder problemen. En die peace of mind, die zul je gewoon nodig hebben bij dit soort dingen…

  3. Ja lastig is dat als de normen van zo’n commissie over wat een mooie tuin is niet overeenkomt met de jouwe. Heel herkenbaar. Misschien is het wel een generatiedingetje. Vaak zijn het toch de wat ouderen die tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen op een tuincomplex, zoals het beoordelen van tuinen. Zij vinden dat alles keurig aangeharkt hoort te zijn, en kunnen die norm nog niet loslaten. Begrip over en weer is dan soms ver te zoeken.
    Maar dat is wel wat nodig is.
    Op mijn eigen tuinencomplex ga ik dit jaar de IVN cursus ‘natuurvriendelijk tuinieren’ verzorgen. Ik hoop daarmee ook wat bruggen te kunnen bouwen tussen de oudere generatie en de jonge tuinders die op een wat relaxtere manier met onkruid omgaan.

Leave a Reply

