Bananenbrood

bananenbrood

Hallo wereld! Ik leef nog hoor, don’t worry.
Toegegeven, ‘t was een tijdje akelig stil op dit blog. Daar is een reden voor (túúrlijk), 2 zelfs. Kernwoorden: geen-tuin-meer en een burn-out.
Maar ik heb nu geen zin om daarover uit te weiden, dat komt later misschien een keer.

Gelukkig kan ik nog wel koken. Sterker nog, koken houdt me soms enigszins overeind.
Dat wat ik gefabriceerd heb opeten is alleen een dingetje, want zo’n burn-out is killing voor je appetite…
Maar áls ik dan eet, probeer ik dat zo gezond mogelijk te doen.
Heel cliche: geen toegevoegde suiker, geen snelle koolhydraten en geen rare toevoegingen. Dat deed ik altijd al (túúrlijk), maar ik ben er nu compleet door geobsedeerd geraakt wat fanatieker in geworden.
Gezond voer in je mik douwen schijnt namelijk te kunnen helpen tegen burn-outdingesen. Of in ieder geval het herstel te bevorderen.
Dat lijkt me toch ‘t proberen waard. Want geloof me, een burn-out sucks. Big time.

Ontbijt/brunch/lunch/koekje bij de koffie

3 hele rijpe bananen, hoe rijper hoe beter
2 eieren
50 g boter, gesmolten
100 g speltmeel (of 50 g spelt, 50 g havermout)
75 g geraspte kokos
handje wal- of pecannoten
8 dadels, fijngehakt
1 tl baking soda
1 tl appelazijn
olie om in te vetten
brood/cakevorm van ong 30 cm lang/ 10 cm breed

Verhit de oven voor op 180 graden.
Prak 2 bananen fijn in een beslagkom en kluts daar de eieren door.
Voeg het meel, kokos, noten en dadels toe. Roer goed om.
Voeg de gesmolten boter toe en roer tot een dik beslag (je moet het beslag/deeg nog wel kunnen roeren maar het mag niet vloeibaar zijn).
Snijd banaan nummer 3 in plakjes en meng die door het beslag. Voeg op het laatst* de baking soda en de azijn toe, roer nog eenmaal goed om en kieper het beslag in een ingevette broodvorm.
Bak het bananenbrood 40 a 50 minuten in het midden van de oven tot de bovenkant bruin en knapperig is en een erin gestoken pen/breinaald/sateprikker/vleesvork/whatever er schoon weer uitkomt.
Laat het brood afkoelen op een rooster.
En eet niet alles in 1 keer op.

* Baking soda, oftewel natriumbicarbonaat, reageert met zuur. Vandaar de azijn. De werking begint direct, vandaar dat je ‘t zo laat mogelijk moet toevoegen om een zo luchtig mogelijke consistentie te krijgen.
Snappie?

One thought on “Bananenbrood

  1. Pingback: Wortelcake als compromis | Koken uit de tuin

Leave a Reply

