Gazpacho

gazpacho
Buiten was het 35 graden en in mijn oven lag een lamsbout te braden.
Nou moet je weten dat mijn keuken op het zuidwesten ligt, dus de zon staat er de hele middag vol op.
De temperatuur in de keuken was dan ook tropisch. Echt, het was er niet om uit te houden.
Eigenlijk wilde ik m’n gasten courgettesoep voorzetten maar ik had niet zo’n zin om met m’n buik voor die hete oven in een pan met soep te gaan staan roeren.
Mw Tralala heeft best wat over voor anderen, maar er zijn grenzen…

Maar voor dat soort situaties hebben ze dus de gazpacho uitgevonden.
De állerlekkerste koude soep die ik ken (toegegeven, ook de énige koude soep die ik ken).
En de courgettes heb ik (in hun originele staat) meegegeven aan de gasten. Waren ze ook blij mee.

Soep/vooraf/lunch voor een man/vrouw of 8

2 blikken tomaten op sap
1 pak (500 ml) gezeefde tomaten
250 ml water
1 grote groene paprika, schoongemaakt, in stukken
1,5 komkommer, geschild, in stukken
1 middelgrote rode ui, in parten
2 teentjes knoflook
3 gedroogde peperoncini, verkruimeld
3 el olijfolie
3 el rode wijnazijn
zout en peper naar smaak

Roer alle ingredienten in een kom door elkaar en doe (in gedeeltes) in de blender. Blend tot een gladde homogene massa. Doe terug in de kom, proef en breng zonodig verder op smaak met azijn, zout en peper. Zet de gazpacho minstens 8 uur in de koelkast.
Gazpacho moet door-en-door koud zijn, dan smaakt ie ‘t lekkerst. Echt, geloof me maar.

Lekker op een hete zomeravond als vooraf bij een lamsbout uit de oven.

Hoe maak je lamsbout uit de oven?
Men neme een lamsbout, maakt daar met een scherp mes wat gaten in en propt daar knoflook, rozemarijn, tijm en misschien nog wat prosciutto of ansjovis in. Rondom insmeren met wat olijfolie en zout, zet een uurtje of wat* in de oven, laat vervolgens een kwartiertje afgedekt rusten, snijd in plakken en eet op.
Easy peasy.

*”Uurtje of wat” houdt in:
Rosé: 11 minuten per 450 g, plus 25 minuten
Medium: 13 minuten per 450 g, plus 25 minuten
Well done: 20 minuten per 450 g, plus 25 minuten

Leave a Reply

