Dilemma (& broccoli uit de oven)

Dilemma; kan je een blog genaamd koken uit de tuin nog wel voortzetten zonder tuin?
brocudo
Aan de ene kant niet. De naam moet de lading tenslotte wel een beetje dekken.
Aan de andere kant heb ik weinig zin om een nieuwe website op te zetten (je weet toch; lui is my middle name) en ga ik liever door op dit blog. Voorlopig heb ik nog wel genoeg te melden, al dan niet tuingerelateerd. De subtitel zelluf doen is trouwens nog steeds toepasselijk.
Bovendien is dit tuinloze bestaan (hopelijk) een tijdelijke situatie. Want eerlijk gezegd mis ik het tuinieren best wel. Wat zeg ik, ik mis ‘t enorm!
Waarom dan gestopt met die tuin vraag je je af?
Tja, dat had niet zozeer met de tuin zelf te maken, maar meer met het gekonkel van de vereniging eromheen…

Overigens heb ik nog wel een postzegelachtertuintje. Maar dat is door de vorige bewoner van ons huis vakkundig ontdaan van alle levenskracht. Ik vermoed een overdosis round-up. Er groeit werkelijk n i e t s.
Dus als iemand hier in de buurt nog een landje over heeft, ik houd me aanbevolen. Dan delen we de oogst.

Maar ik dwaal af.

Dit blog is me lief, daar komt ‘t eigenlijk gewoon op neer. Dus daarom ga ik ermee door.
En die naam, ach… Uit wiens tuin er gekookt wordt laten we voortaan gewoon in ‘t midden. Of misschien is uit de tuin wel van de markt.

Maar genoeg gekletst. Het aanrecht roept. We gaan broccoli roosteren. I looove broccoli.
Schijnt retegezond te zijn ook. Iets met wagonladingen vitamine C, K, B1, B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur), A en E. Hatsjekiedee!
Zelf kweken is me overigens nooit echt gelukt. De rupsen wonnen altijd…

Meestal gooi ik broccoli gewoon in roosjes in de stoompan. 5 Minuten stomen, zout en een beetje citroensap erover, et voilà, klaar is uw vitamine bommetje.
Maar soms gaat dat vervelen en wil je iets anders. En dan is roosteren dé truc (die je trouwens met veel groenten kan uithalen. Denk aan sperziebonen, spruitjes, bloemkool, courgette, enz enz).

Erbij voor 2

flinke struik broccoli, in roosjes
2 el olijfolie
snuf zout
2 el balsamico azijn
bakpapier

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de broccoliroosjes in een (beslag)kom en hussel ze goed om met de olijfolie en wat zout.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en drapeer hier de broccoliroosjes in een laag op.
Rooster in het midden van de oven in 30 a 40 minuten gaar.
De broccoli moet zacht zijn met bruine plekjes (niet zwart! Dat is niet lekker).
Doe in een schaal en roer om met de balsamicoazijn.
Lekker bij pestokip uit de oven met bietensalade. Of bij een biefstukje. Of bij gegrilde zalm… ach wat, dit is gewoon lekker bij alles.

One thought on “Dilemma (& broccoli uit de oven)

  1. Pingback: Pasta met pesto van winterpostelein | Koken uit de tuin

Leave a Reply

