Tomaten tarte tatin

TTT

Behalve me bezighouden met oppervlakkigheden als nieuwe looks voor KUDT (WTF! Wat is dat nou weer voor onfatsoenlijke afko…), ben ik de laatste dagen wezen hobbyen met tomaten.

Ten eerste omdat ik wilde herdenken dat ik vorig jaar rond deze tijd tot over m’n oren in de tomaten zat en daar stiekum vreselijk trots op was. Ten tweede omdat het dus tomatentijd is en ten derde omdat ik gewoon zin had om met tomaten te hobbyen.

In de nieuwe Delicious stond een recept voor tomaten tarte tatin. Toevallig wilde ik dat altijd al eens maken (kookverlanglijstjes, hebben jullie dat nou ook?), dus dit leek me een mooie gelegenheid.
Met wat aanpassingen uiteraard, want voor sommige ingredienten woon ik kennelijk toch iets teveel in een uithoek. Maarja, dat maakt niet zoveel uit want een recept is toch niet meer dan een leidraad. Bovendien is moeten improviseren goed voor je, euh… improvisatievermogen?

Hoofdgerecht voor 2*, voorgerecht voor 4, buffetgerechtje voor 8

1 rol koelvers bladerdeeg (Tja, dat soort fancy spulletjes verkopen ze hier dus niet. Maar met 5 ontdooide plakjes bladerdeeg ging ‘t ook)
7 – 10 romatomaten, afhankelijk van de grootte (Idem. Ik gebruikte ordinaire trostomaten. Ook lekker)
klont boter (ong 1 el)
1 el olijfolie
2 el suiker
2 el balsamicoazijn
zout
ong 2 el tijm
ong 50 g verkruimelde feta

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snijd de tomaten in de lengte doormidden. Verwijder de zaadlijsten en de pitjes. Die gebruiken we verder niet dus die gaan door de soep, of op de composthoop (leuk, volgend jaar overal tomatenplantjes!).
Smelt de boter en de olie in een ovenvaste koekenpan** op middelhoog vuur. Voeg de suiker toe, roer om. Leg de tomaten, met de snijkant boven, zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, in de pan. Het panoppervlak moet zoveel mogelijk bedekt zijn.
Bak de tomaten 10 minuten. Keer ze dan om (voorzichtig want de velletjes beginnen nu al los te laten), voeg de azijn toe, bestrooi met wat zout en bak ze nog 5 minuten. Keer ze nogmaals.
Verdeel de knoflook en de tijm over de tomaten.
Rol het deeg iets uit en snijd er een cirkel van die iets groter is dan je pan. In geval van plakjes bladerdeeg: kneed tot een bal en rol hier een min of meer ronde lap van. Komt niet zo nauw hoor. Beetje slordig staat altijd wel lekker landelijk ende ambachtelijk.
Vind ik dan he. Maar ik grijp natuurlijk ieder excuus aan om m’n slordigheid goed te praten.
Leg het deeg op de tomaten, druk een beetje aan en stop de randjes onder.
Bak de tarte tatin in het midden van de oven 30 minuten tot ie gaar en goudbruin is.
Haal de taart uit de oven en laat 5 minuten rusten. Draai ‘m dan voorzichtig een kwartslag zodat de tomaten loskomen van de bodem. Leg een groot plat bord omgekeerd op de pan en keer pan en bord in 1 keer samen om. Als het goed is, ziet je taart er nu (ongeveer) uit als op de foto.
Bestrooi met de verkruimelde feta en eet warm, lauw of op kamertemperatuur.

* De Delicious vond dit voldoende voor 4 personen. Misschien zijn de Delicious mensen kleine eters of misschien zijn wij enorme vreetzakken. In ieder geval ging ie hier schoon op en zat de Knutselaar daarna z’n snorharen af te likken omdat ie best nog een hapje zou lusten…

** Alle koekenpannen die ik ken hebben plastic of houten handvaten, niks niet ovenvast dus.
Maar daar heb ik iets op gevonden; ik schroef het houten handvat van een van m’n koekenpannen af en hopla, dan istie ovenvast. Easy peasy.

Leave a Reply

