Noedelsalade met peultjes & cashewnoten

Door het tuinloze bestaan, realiseer ik me nu des te meer hoeveel er eigenlijk direct uit de natuur te halen is.
Zeker in deze tijd van het jaar kan je als enthousiaste zellufdoener op wildplukgebied volledig uit je ster gaan. Paddenstoelen, bramen (nog net), vlierbessen, duindoorns, rozenbottels, kokkels, sleepruimen, appels, beukennootjes, nouja, ga nog maar even door…
Zo heb ik laatst een complete dag in de keuken doorgebracht omdat ik wilde experimenteren met het maken van siroop. Vlierbessensiroop that is. En toen ook duindoornsiroop. En omdat ik toch bezig was ook nog duindoornjam.
Het resultaat was boven verwachting lekkah en ik ben nu 3 flessen vlierbessensiroop, 4 flessen duindoornsiroop en 3 potten duindoornjam rijker.
De dag erna gingen we kokkels rapen. De hele middag op je hurken in het zand wroeten op zoek naar schelpen.
‘s Avonds maakten we die zelfgeraapte kokkels natuurlijk soldaat, samen met een paar flessen wijn. Het was gezellig. Het werd laat.
kokkels
Toen was ik het wildplukken/rapen even beu. Dat wil zeggen, ik was moe.
Want hoe romantisch ‘t ook moge klinken, je eigen kostje bij elkaar scharrelen is nogal vermoeiend. En zowat een dagtaak bovendien.
Maar u hoort mij niet klagen hoor. Want behalve dat is het ook supah leuk, mega bevredigend en giga lekkah.
Dus gaf ik mezelf gewoon een dagje wildplukverlof en aten we deze noedelsalade, samen met zalm van de bbq. Gewoon, uit de winkel.
Lekkah decadent.
noedelsalade
Erbij/vooraf voor 4

150 g brede rijstnoedels
1 el neutrale olie (arachide, druivenpit)
150 g peultjes, overlangs doormidden gesneden
1/2 komkommer, overlangs doormidden gesneden, zaden eruit en in plakjes
1 rode ui, geschild en in halve ringen
2 rode lomboks, zaden verwijderd, fijngesneden
handvol (Thais) basilicum, fijngehakt
handvol munt, fijngehakt
handvol zoute cashewnoten, grof gehakt

Voor de dressing:
1 el neutrale olie (arachide, druivenpit)
1 teentje knoflook, uit de knijper
2 tl geraspte verse gemberwortel
2 el limoensap
2 el vissaus
2 tl bruine basterdsuiker

Doe de rijstnoedels in een kom, overgiet ze met kokend water en laat ze een minuut of 5 weken (of tot ze zacht zijn). Giet af, laat uitlekken, spoel af met koud water, laat weer uitlekken, doe over in een grote slaschaal en hussel om met de olie.
Blancheer de peultjes 3 minuten, spoel af met koud water, laat uitlekken en voeg toe aan de noedels.
Voeg de komkommer, ui, lombok, en de kruiden toe aan de noedels.
Doe alle ingredienten voor de dressing in een kommetje en klop tot een homogene massa.
Voeg de dressing toe aan de salade. Hussel goed om.
Bestrooi met de cashewnoten en serveer direct.
Lekker bij een stukkie gegrilde zalm of oosters gemarineerde kipkluifdingen.

Leave a Reply

