Kastanjesoep

hebberig
En dan zit je opeens (want hebberig is your middle name) met een mand vol kastanjes.
Voor zover je weet houd je niet eens van kastanjes. Heel vroegah heb je wel eens zo’n ding rauw in je mond gestopt en sindsdien besloten dat ze vies zijn. Want wrang en melig.
En wat moet je ermee behalve poffen? Je hebt trouwens geeneens een open haard dus poffen is nauwelijks een optie.

Maar kastanjes zoeken is wel leuk. En het is een goed kastanjejaar én er staan hier enorm veel kastanjebomen.
Dus als notoir scharrelaar kán je dan toch niet anders dan een mandje bij elkaar rapen.
Bovendien, in Noord-Italië golden kastanjes vroegah als basisvoedsel, waar men soms zelfs hongersnoden mee overleefde. Dus dan zal er vast en zeker wel iets behoorlijks van te maken zijn. Wat dat betreft vertrouw ik blind op die Italianen…

Goed, om te beginnen moeten ze gekookt en gepeld worden. Dat deed ik als volgt:
Pan met zachtjes kokend H2O op het vuur. Kastanjes doormidden snijden en in porties in een minuut of 5 gaarkoken. Bewaren in een bak met warm water zodat de schil zacht blijft. Pellen en waar mogelijk het vliesje eraf peuteren. Dit komt niet zo nauw trouwens, dat vliesje is niet zo smerig als je zou denken. Laten afkoelen en invriezen. Of gelijk gebruiken natuurlijk. Ik deed van allebei een beetje.

Vervolgens heb ik ál m’n kookboeken (meer dan 100) en kooktijdschriften (een kist vol) doorgespit op zoek naar appetijtelijk uitziende recepten met kastanjes. En vond die in een ouwe Delicious….
Where else, zou ik bijna zeggen…

Kastanjesoep
Voorgerecht voor 6, hoofdgerecht voor 4 personen

2 el olijfolie
1 ui, gepeld en gesnipperd
2 stengels bleekselderij, geschild (dunschiller) en fijngesneden
1 grote winterwortel, idem
3 dunne preitjes, gewassen en in ringen
2 tenen knoflook, geplet
3 laurierblaadjes
2 tl gedroogde tijmblaadjes
250 ml droge sherry
1 liter groentebouillon
400 g gekookte, gepelde kastanjes

Serveren:
100 g spekjes, uitgebakken. Bewaar het vet, dat gebruiken we ook!
ong. 50 g parmezaan, grof geraspt
2 el fijngesneden (blad)peterselie

Verhit de olie in een grote braadpan (of een soeppan natuurlijk) en fruit hierin de ui, bleekselderij, wortel, prei, knoflook, laurier en tijm een minuut of 10 op een zacht vuurtje.
Blus af met de sherry. Voeg de bouillon toe, breng aan de kook en laat afgedekt een kwartiertje zachtjes pruttelen.
Voeg de kastanjes toe en warm deze nog een minuut of 5 mee.
Pureer met de staafmixer tot een gladde soep. Proef en breng zonodig op smaak met zout en versgemalen zwarte peper.
Doe de soep in kommen en garneer met uitgebakken spekjes, wat spekvet, kaas en peterselie.
Erbij zelfgebakken brood met zoute boter.
Vurrukkulluk!

Ik huize Tralala wordt kastanjes zoeken voortaan een jaarlijks terugkerend fenomeen. Wat ik je brom.

Binnenkort ga ik me ook wagen aan risotto en aan iets zoets met kastanjes. Als dat enigszins binnen te houden is, ga ik daar vast wel over schrijven.

2 thoughts on “Kastanjesoep

  1. Wat een leuke én inspirerende site. Ik maak een clubblad voor onze volksktuinvereniging de VTHZ. Mag ik zo nu en dan EN UITERAARD MET BRONVERMELDING iets uit uw site overnemen? Ik heb uw site al gedeeld met de fb site van de VTHZ.
    Ik lees graag uw reactie
    Hartelijke groet,
    Liesbeth

Leave a Reply

