No-stress zoete aardappelsoep

Er was een tijd dat ik dacht niet tegen gluten te kunnen (maar dat dacht iedereen toen hoor, gluten waren een tijdlang hopeloos uit de mode).
Ik had vaak (ok, altijd) buikpijn, diarree, last van slapeloosheid, hoofdpijn en allerlei andere vage klachten. Toen ik als experiment een tijdje stopte met gluten eten, verdwenen deze klachten grotendeels. Vandaar dat ik dacht de boosdoener gevonden te hebben.
Na een tijdje kwamen ze echter net zo hard weer terug. En van ons zelfgebakken brood (mét gluten) kreeg ik dan weer géén buikpijn.
Ergo; gluten konden de oorzaak niet zijn (hip & in de mode is sóóó not my middle name).

Maar sinds die burn-out denk ik te weten wat de oorzaak was.
Stress.
Sinds ik m’n stress-intake heb geminimaliseerd zijn m’n klachten namelijk langzaam maar zeker verdwenen…
Dat is heel fijn om te weten, maar belangrijker is om dat zo te houden.
Dus hoe gaan we dat aanpakken?

…Ik heb geen idee.
Volgens degenen die ervoor doorgeleerd hebben zou ik nu op tijd de signalen moeten kunnen herkennen en dus op tijd op stop moeten kunnen drukken.
Ik twijfel. Deze ezel stoot d’r tenen meestal hééél vaak aan dezelfde steen… Bovendien merk je meestal pas dat je over je grenzen bent gegaan, als je er al overheen bént.
Ik denk (hoop) zelf dat het ook (of misschien vooral) een kwestie is van tegenwicht bieden. Zolang ik niet vergeet om voldoende met m’n handen in de aarde te wroeten, in potten en pannen te roeren, overal foto’s van te maken en de hele zooi van me af te schrijven, zou dat in principe genoeg positieve energie moeten opleveren om op een goede/betere manier met stress om te gaan.

Whatever, genoeg gezeverd. We gaan maar weer eens koken. Is ook heel zen.
soepiedepoepie
Dit soepje is trouwens hardstikke glutenvrij. En afgezien daarvan gewoon supah lekkah.

Maaltijdsoep voor 6 a 8 personen

7 el zonnebloemolie
2 uien, geschild en fijngesnipperd
4 tenen knoflook, uit de knijper
stuk verse gemberwortel ter grootte van een flinke mannenduim, geschild en geraspt
sap en rasp van 1 limoen
1 el rode currypasta
ong 500 g zoete aardappel (1 grote), geschild, in blokjes
ong 500 g wortelen, geschrapt, in stukjes
1,5 l groentebouillon
30 g korianderblad (oftewel een flinke handvol)
400 ml kokosmelk (1 blik)
1 tl bruine basterdsuiker
zout en versgemalen zwarte peper
kokosvlokken, geroosterd, om te garneren

Verhit 2 el olie in een grote braadpan met dikke bodem. fruit de ui hierin een minuut of 5 tot ie glazig begint te worden. Voeg de knoflook, gember en limoenrasp toe en fruit nog een minuutje mee. Voeg de currypasta toe en fruit deze ook weer een minuutje mee.
Kieper de aardappels, wortels en de bouillon erbij, roer goed om en breng met deksel op de pan aan de kook.
Zet het vuur laag en kook de aardappels en de wortels in ongeveer een half uur gaar.
Maak ondertussen de korianderolie (dat klinkt heel fancy, maar tis echt easy peasy): Pureer de koriander samen met de resterende olie en de helft van het limoensap in de keukenmachine (of met de staafmixer) tot een gladde massa. Zet apart.
Pureer de soep met de staafmixer.
Voeg dan de kokosmelk, zout, peper, suiker en de rest van het limoensap toe en warm de soep nog een minuut of 5 door.
Proef en breng zonodig op smaak met extra suiker, zout en/of limoensap.
Serveer de soep in grote kommen, lepel er wat korianderolie over en bestrooi met geroosterde kokosvlokken.
Erbij grof boerenbrood (met gluten, mjammm!) en zoute boter (of iets anders, als je helemaal hardcore vega bent).

Leave a Reply

