Risotto met brandnetels & look-zonder-look

De week na Pasen stond ie dan toch.
IMAG0455
Een dag later wastie vol…
IMAG0458
Of nouja, in ieder geval zo vol dat ik me afvraag waar ik straks de pepers moet laten.
IMAG0464
Maar dan ook weer niet zo vol dat ik me nu inhoud met zaaien.
Zo had ik ooit eens gelezen dat je zaad uit een tomaat direct in de grond kunt stoppen (of zelfs een stukje tomaat met daarin zaadjes. Voor als je echt lui bent).
Aangezien lui my middle name is, wilde ik dat wel eens proberen.
Nu zit ik dus opgescheept met een complete Coeur de Boeuf plantage. Want die zaden kwamen allemaal op.
Experiment gelukt. Misschien ‘n beetje té goed zelfs.
IMAG0463
Ondertussen heb ik de volgende maaltijd met oogst uit eigen tuin achter de kiezen. Alhoewel oogst misschien een groot woord is als je een paar gewiede brandnetels door je eten gooit.
plukkerdepluk
Vegetarisch hoofdgerecht voor 4

halve vergiet vol brandneteltoppen, goed gewassen en uitgelekt, grof gehakt
halve vergiet vol look-zonder-look, idem
300 g risotto rijst
1 ui, geschild en fijngehakt
3 stengels bleekselderij, fijngehakt
1 teen knoflook, uit de knijper
2 el boter
2 el olijfolie
flinke plens droge witte wijn of vermouth
ong 1 liter groentebouillon
150 g gorgonzola of andere blauwschimmelkaas, verbrokkeld
50 g parmezaan, geraspt

Verhit de olie met de boter in een grote braadpan.
Voeg de ui en de bleekselderij toe en fruit tot de ui glazig begint te worden.
Voeg de knoflook toe en fruit nog een minuutje mee tot ie begint te geuren.
Voeg de rijst toe en roer tot de korrels glazig worden. Blus af met een flinke scheut witte wijn of vermouth. Blijf roeren tot alle drank is opgenomen.
Ga verder met de bouillon, voeg telkens een klutsje toe en blijf roeren tot het meeste is opgenomen. Hoe verder je met je risotto bent, hoe meer vocht je er per keer bij kunt gooien.
De risotto is goed als de rijst gaar is maar nog wel een beetje bite heeft. De substantie moet nog net vloeibaar zijn. Meestal duurt dat tussen de 20 en de 30 minuten.
Voeg de brandnetel en de look-zonder-look toe. Roer tot het groen begint te slinken.
Voeg de blauwschimmelkaas toe, roer nog even goed om en serveer met wat geraspte parmezaan erover.
Rood wijntje d’rbij, kaarsjes aan en lekker lang tafelen maar.

Leave a Reply

