Doperwten met zuring & mosterd

De tuin begint er inmiddels (eindelijk) een beetje uit te zien als een echte Tuin.
eenechteTuin
Het antikonijnenhek is af, de aardappelen groeien gestaag (links achterin), de pompoenen en de courgettes zijn uitgeplant (voor de piepers en achter ‘t groene net), de bonenstaken staan, de bonen zijn gelegd en het onkruid tiert welig.
Zoals het hoort dus.

In de achtertuin begint de saladbar ook z’n naam waar te maken, het groeit bijna harder dan dat we ‘t op kunnen eten.
saladbar
Het enige wat niet echt mee wil werken is mijn hoofd. Op de een of andere manier mis ik tegenwoordig vaak de puf om (langdurig) creabeadingesen in de keuken te doen.
Dat is niet erg hoor, want snel & simpel voer is ook heel lekker. Alleen meestal niet de moeite waard om een recept voor op te schrijven. En dan krijg je dus radiostilte op KUDT…

Misschien is ‘t wel gewoon een kwestie van discipline (m’n baas bekloeg zich laatst ook al over m’n gebrek daaraan. En ja, ik weet ‘t, een hond heeft een baas. Maar manager of leidinggevende krijg ik echt m’n strot niet uit. Dus, baas. Woef).
Misschien kan je dat wel leren, die discipline. Ik weet alleen niet zo zeker of ik daar wel zin in heb… Nee,
eigenlijk weet ik vrij zeker dat ik daar absoluut geen zin in heb. En trouwens, misschien ben ik wel gewoon een enorm luie donder (misschien??? Hahahaha).

Anyway, wel of niet gedisciplineerd of lui of iets anders, soms gaat creabeadingesen doen vanzelf.
Vooral als je nieuwe interessante recepten met zuring hebt gevonden.
Want jeweettoch, I’m a sucker voor zuring.
lekkah
Erbij voor 4

400 g doperwten
1 el dijonmosterd
1 el scherpe mosterd
1 tl suiker
2 el olijfolie
150 g bosui (ik nam 4 flinke jongens), schoongemaakt, in schuine ringen
2 tenen knoflook, in plakjes
3 tl mosterdzaad, licht geroosterd
1 opgehoopte el Griekse yoghurt
1 opgehoopte el zure room
100 g zuring, goed gewassen en uitgelekt
zout

Ontdoe de zuring van de nerven en scheur in grove stukken.
Stoom de doperwten 3 minuten. Spoel ze af onder de koude kraan. Laat uitlekken.
Roer de 2 soorten mosterd samen met de suiker, 2 el H2O en 1/2 tl zout in een kommetje door elkaar.
Verhit de olijfolie in een koekenpan en fruit hierin op laag vuur de knoflook en de bosui een minuut of 8, tot de bosui goudbruine randjes begint te vertonen (niet zwart! Dat is niet lekkah).
Zet het vuur wat hoger en voeg de mosterdsaus, de doperwten, 2 tl mosterdzaad, de yoghurt en de zure room toe. Verhit dit al roerend een minuutje ofzo, tot het geheel goed vermengd en door en door warm is.
Voeg de zuring toe en roer om tot de zuring begint te slinken.
Bestrooi voor ‘t serveren met de laatste tl mosterdzaad (ik vergat dat dus. As usual).

We aten er gegrilde lamskoteletjes bij. Dat was echt su-pah lekkah.
In het glas hadden we een koude rosé uit de Provence. Idem.
En dan aardbeien met slagroom toe…
Ik zeg; Godenmaal.

Leave a Reply

