Rabarbertaart

Behalve een sucker voor zuring ben ik ook een sucker voor rabarber (Ach wat, I’m a sucker voor zowat alles wat je op kan eten).
Maar helaas, in de Tuin stond geen rabarber. Duh, er stond helemaal nickx. Behalve dan een ontstellende hoeveelheid onkruid.

Gelukkig zijn moestuinierders gulle mensen, want zodra ik tijdens kletspraatjes liet vallen dat ik rabarberloos was, kreeg ik enorme rabarberkluiten in m’n handen gedouwd.
Wat maakt dat ik nu de blije bezitter ben van 6 planten in 2 varianten.

Dit jaar mogen ze nog bekomen van de schok van de verhuizing, volgend jaar verwacht ik toch wel een mega-oogst.
Tot die tijd pamper ik ze met cham- & compost en regelmatig een lekker slokje brandnetelgier. En hopelijk kan ik me dan volgend jaar te buiten gaan aan crumble, pudding en heel veel van deze taart.
Nom nom nom
Titataart

Voor 6 hele grote of 8 iets beschaafdere stukken

100 g amandelmeel
150 g bloem
snufje zout
1,5 tl baking soda
1 tl kardemom
100 g zachte boter
200 g suiker
1 tl vanillearoma
1 ei
150 ml melk
300 g rabarber, schoongemaakt
rechthoekige bakvorm van ca 20 x 30 cm
boter om in te vetten

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet de bakvorm in met boter.
Doe het amandelmeel, bloem, zout, baking soda en kardemom in een kom. Meng goed.
Doe de boter en de suiker in een andere kom en klop dit met de mixer in een minuut of 3 tot een romig, luchtig geheel.
Voeg het ei en het vanillearoma toe toe en klop tot een glad beslag.
Voeg dan het bloemmengsel toe, voeg hier beetje bij beetje de melk aan toe en klop verder tot een glad beslag.
Spatel het beslag in de ingevette bakvorm.
Snijd de rabarber in stukken die in de breedte in de vorm passen en leg ze naast elkaar op het beslag. Druk ze er een beetje in.
Bak de taart 20 minuten in het midden van de oven. Verlaag dan de temperatuur naar 150 graden en bak nog een half uur tot de taart goudbruin is en een erin gestoken prikker er schoon weer uitkomt.
Laat afkoelen in de vorm en stort dan voorzichtig op een schaal (en keer nogmaals om zodat de rabarber weer aan de bovenkant zit. Maar als je geen zin hebt om te showen, kan je de taart ook gewoon in de vorm laten zitten hoor. Scheelt weer in de afwas).
Serveer op kamertemperatuur met een dot slagroom of losgeklopte creme fraiche met honing.

Leave a Reply

