Japanse biefstuk met komatsuna en rijst

Komatsuna. Ooit van gehoord? Ik ook niet.
Tot ik ging moestuinieren dus.
komatsuna1
Afkomstig uit Azië (wordt geteeld in Japan, Korea enzo). Soort van paksoi. Vrij neutraal van smaak met een klein bittertje.
Geschikt om mee te roerbakken en om door de sla te gooien.
Vooral geschikt als voor- en nateelt. Als je ze rond de langste dag zaait, gaan ze snel schieten.
Het zaad is ongeveer eeuwig houdbaar; ik kocht een jaar of 7 geleden een zakje bij Vreeken en daar doe ik nog steeds mee.
komatsuna2
Tot nu toe was ‘t me alleen nog niet vaak gelukt om er iets behoorlijks uit te laten groeien. De slakken zijn echt dól op de jonge plantjes en knagen gerust in 1 nacht je hele aanplant weg.
Maar sinds ik aan risicospreiding doe en 3 komatsuna plantages (kleintjes hoor) heb in plaats van 1, gaat ‘t beter.
En dus eten wíj ons nu het schompes aan de komatsuna. Ha!

Meestal maak ik er deze Japanse biefstuk bij, een van de aller- aller- állerlekkerste gerechten die ik ken (maar inderdaad, mijn verzameling allerlekkerste gerechten is erg uitgebreid).
biefvanbill
Hoofdgerecht voor 2

250 g biefstuk, in dunne reepjes
stukje gember ter grootte van een duim, geschild en in dunne plakjes
1 grote (witte) ui, gepeld en in dunne halve ringen
150 ml droge sherry
100 ml lichte sojasaus
100 ml mirin
100 ml H20
vergiet vol komatsuna, goed gewassen en fijngesneden
1 teentje knoflook, gepeld en gesnipperd
2 gedroogde peperoncini, verkruimeld
1 el kokosvet
200 g basmati rijst

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing gaar.
Breng ondertussen de wijn, sojasaus, mirin, water + de gember in een steelpan aan de kook en laat 5 minuten zachtjes pruttelen. Doe dan de ui erbij en laat nog 5 minuten meekoken.
Voeg op het laatst de biefstuk toe en laat deze nog 2 minuten zachtjes meekoken.
Verhit ondertussen het kokosvet in een hoge koekenpan of wok en fruit hierin de knoflook en de pepertjes even aan. Doe de komatsuna erbij en roerbak op hoog vuur tot de komatsuna geslonken is.
Doe wat rijst in een kom (ik nam een bord want alle fotogenieke kommen waren vies), drapeer daar wat komatsuna op en daarbovenop weer vlees met bouillon.
Slurpen mag, nee moet!
op!
En boeren mag ook. Bwurp.

Leave a Reply

