Desperate times…

Tegenwoordig krijgen wij hier in het zuidoosten des landsch vrijwel dagelijks de zondvloed over ons heen.
Dus toen ik na een weekje vakantie weer naar de Tuin ging, was ik niet zozeer bang voor de aanblik van het alom aanwezige onkruid maar vreesde ik met grote vreze de hoeveelheid water die ik aan zou treffen.

En inderdaad, het was niet mogelijk om de Tuin met droge voeten te betreden (behalve dan met lieslaarzen en een waadpak).
nat
Desalniettemin zijn niet eens alle planten verrot of dood of verdronken.
Neen, er zijn erbij die zelfs lijken te floreren bij al die nattigheid. De munt vooral, maar ook de rabarber, de courgettes, de pompoenen, de snijbiet (joh, ik heb nog nooit zulke reuzesnijbieten gehad! Maar daar heb ik geen foto van want die heb ik al geoogst).
munt
Maar eerlijk gezegd floreer ik er zelf niet zo erg bij. Na een compleet verregende vakantie ben ik die schijtregen echt kotsbeu (fietsvakantie he, dan regen je dus écht zeik- en zeiknat. Elke Fucking Dag).
Dus toen er vandaag alwéér code geel gegeven werd, ging bij mij even het licht uit.
En dan zit er dus nog maar 1 ding op.
Euh… ok, 2 dingen: taarten bakken en neuten drinken.

Die neut moet nog even wachten. ‘s Ochtends vroeg al aan de drank gaan, gaat zelfs mij te ver (alhoewel, er gaat drank door de saus en daar heb ik helemaal geen moeite mee).
En verder ga ik dus de rest van de dag cake eten. Onder een dekentje. Kijkend naar beelden van hopelijk zonovergoten landschappen in de ronde van Zwitserland.
Volgende week wordt ‘t beter. Zeggen ze…
letthemeatcake
Voor 6 a 8 personen

Voor de cake:
225 g bloem, gezeefd
1 tl baking soda
1/2 tl zout
150 g suiker
90 g zachte boter
1 ei
100 g zure room
3 bananen (ca 200 g), geprakt

Voor de saus:
50 g lichte basterdsuiker
25 g boter
50 ml slagroom
2 el bourbon
snuf zout

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet een tulbandvorm (inhoud ong 1 liter) in met boter en bestuif met bloem.
Meng de bloem, baking soda en zout in een kom.
Klop in een andere kom de boter en de suiker met de mixer in een minuut of 5 luchtig en romig. Voeg het ei toe en klop nogmaals flink.
Voeg de bananen en de zure room toe en mix tot een homogene massa.
Spatel het bloemmengsel erdoor tot een glad beslag. Spatel in de vorm en strijk de bovenkant een beetje glad.
Bak de taart 30 minuten in het midden van de oven. Verlaag dan de temperatuur naar 150 graden en bak nog 25 a 30 minuten tot ie gaar en goudbruin is. Jeweetwel; prikker die er schoon uit moet komen enzo.
Laat de cake een half uurtje afkoelen in de vorm en stort ‘m dan voorzichtig op een rooster om helemaal af te koelen.

Maak ondertussen de saus:
Verwarm de boter en de suiker in een pan tot alles gesmolten is.
Voeg de slagroom toe en breng aan de kook. Laat 2 minuten zachtjes borrelen.
Haal de pan van het vuur en roer de bourbon en het zout erdoor.
Schenk de helft van de saus over de cake en serveer de rest erbij.

Leave a Reply

