Stoemp met pastinaak en zalm

En toen was het stil, alweer…
Ik wilde wel schrijven, maar dat lukte niet. Totaal niet. Alles eindigde in de prullenbak.
Misschien was ‘t een writer’s block. Misschien ook niet. Maar wat ‘t ook was, ik hoop dat ‘t nu over is…

Ondertussen ging het leven natuurlijk gewoon door. Zo krijg ik binnenkort bijvoorbeeld een nieuwe, grotere tuin. En besloot ik in een overmoedige bui om de huidige tuin erbij aan te houden, als bloemen- en pluktuin.

Het is supergaaf om straks meer ruimte te hebben. Maar meer ruimte betekent ook meer onkruid en, als het goed is, ook meer oogst (OMG, nóg meer!).
Daarom maken verstandige moestuinierders tuinplannen en zaaischema’s en dat soort dingen.
Ik maak die ook, als tijdverdrijf tijdens slapeloze nachten. Maar eerlijk gezegd houd ik me er nooit aan.
Want in de praktijk zijn de dingen altijd anders dan dat je ze vantevoren op papier bedacht had.
En dus werk ik met het meest schematische tuinplan ooit: 100 M2 bloementuin, 100 M2 klein fruit plus ander vast spul (kardoenen en artisjokken enzo) en 100 M2 groente.
Ik denk, nee, weet zeker dat dat helemaal goed gaat komen.

Iets compleet anders, maar toch ook ‘t vermelden waard is dat de pastinaken een identiteitsprobleem blijken te hebben.
Ze denken dat ze knolselderij zijn….
pastinaak
Ik dacht eerst aan teveel stikstof en/of te weinig kalium.
Maar bij nader inzien denk ik dat ‘t aan de dichtheid van de bodem ligt. Ze konden niet verder naar beneden en zijn toen maar alle andere kanten op gaan groeien.
Nouja, whatever, ze zien er niet uit, maar ze smaken prima.
Ik maakte er stamppot van, met gerookte zalm. Want volgens de Knutselaar zou pastinaak en vis een goeie combinatie moeten zijn.
Hij had gelijk 🙂 *
stoemp
Hoofdgerecht voor 4

1 kg kruimige piepers, geschild, in grove stukken
700 g pastinaken, schoongemaakt, geschild, in grove stukken
125 g mascarpone
125 g rucola
2 gedroogde peperoncini, verkruimeld
200 g gerookte zalmfilet, in slierten
flinke scheut walnootolie

Kook de aardappelen met de pastinaak in ruim water met zout in een minuut of 20 gaar. Giet af en vang een kop kookvocht op. Stamp de piepers met de pastinaak en een scheutje kookvocht tot een fijne puree.
Roer de mascarpone door de puree. Schep er 2/3 van de rucola, de peperoncini en zout naar smaak door.
Drapeer de stoemp op 4 borden. Leg de zalmfilet erbij en strooi de rest van de rucola erover.**
Sprenkel er wat walnootolie over en serveer.

*Desalniettemin vind ik uitgebakken spekkies door de stoemp nog steeds onovertroffen
** Ik was lui en roerde gewoon alles door elkaar. Maar ik denk dat de smaak van de zalm beter uitkomt naast de stoemp dan erdoor

One thought on “Stoemp met pastinaak en zalm

  1. Pingback: Misbaksels | Koken uit de tuin

Leave a Reply

