Pompoen-sinaasappel-abrikooscake

Een van de dingen die ‘t dit jaar boven verwachting goed deden, waren de pompoenen.
Ik had 4 soorten gezaaid; spaghetti, fles, Galeux d’Eysines (ook wel pindapompoen of wrattenpompoen) en eoa onduidelijk gedrochtje.
Die gaven me in totaal 22 vruchten. Waarvan 6 Galeux d’Eysines. En dat zijn joekels van een kilo of 10 per stuk.
pindapompoen
Gelukkig kan je pompoenen best lang bewaren.
Wat ik alleen niet wist was dat die prachtig mooie knotsgekke pindapompoenen nogal gevoelig zijn voor schimmel vanuit de steel (dat stuk dat aan de vrucht zit). Daarom kan je ze ‘t beste afsnijden aan de tak (de stengel waar de steel van de vrucht aanzit. Snap je ‘t nog?).
Nouja, dat had ik dus niet gedaan.
En guess what, uitgerekend de grootste joekel is precies daar beginnen te schimmelen…

Maar op een bepaalde manier komt dat wel goed uit, want die pompoen moet nu dus op. En dat geeft mij weer een goed excuus om al die pompoentaarten die ik altijd al wilde bakken, ein-de-lijk ook echt eens te bakken.
Mijn eerste probeersel was een pompoen-sinaasappel-abrikooscake.
Originele recept uit een ouwe Delicious (zoals wel vaker) maar ik heb ‘t enigszins verbouwd omdat ik de verhoudingen niet vond kloppen. En dus is ‘t nu mijn recept
pompoencake

Voor 10 a 12 personen

150 g bloem, gezeefd + 1 el
200 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
250 g pompoen, geschild, in stukken
Fijngeraspte schil van 2, sap van 1 grote sinaasappel (ca 100 ml)
250 g zachte boter
250 g suiker + 2 el
3 eieren
2 tl vanille extract
200 g gedroogde abrikozen, fijngehakt
2 el abrikozenjam
1 el oranjebloesemwater

Verhit de oven voor op 170 graden.
Vet een springvorm (doorsnede ca 23 cm) of een tulbandvorm* (inh ca 1,5 l) licht in.
Stoom de pompoen in een minuut of 10 zacht. Laat een minuutje uitwasemen, pureer en zet apart.
Kook het sinaasappelsap samen met 2 el suiker in tot het stroperig is en tot 4 à 5 eetlepels is ingekookt. Laat afkoelen.
Doe de bloem en het zelfrijzend bakmeel in een kom en meng goed.
Doe de boter en de suiker in een andere kom en klop dit met de mixer in een minuut of 4 à 5 tot een licht en luchtig geheel.
Voeg 1 voor 1 de eieren toe, mix goed na elk ei.
Voeg de pompoenpuree toe en mix tot het goed gemengd is.
Spatel de sinaasappelrasp, 2 el sinaasappelsiroop en het vanille-extract erdoor.
Spatel dan in gedeelten het bloemmengsel erdoorheen tot een dik vloeibaar deeg.
Meng de abrikozen met 1 el bloem en roer ze voorzichtig door het deeg.
Schep het deeg in de bakvorm, strijk de bovenkant glad en bak ongeveer 75 minuten in het midden van de oven. Een prikker die je erin steekt, moet er schoon weer uitkomen.
Laat een half uurtje afkoelen in de vorm, haal ‘m er dan voorzichtig uit en laat helemaal afkoelen.
Verhit de abrikozenjam met het oranjebloesemwater en 1 el H2O in een pannetje tot het vloeibaar wordt.
Bestrijk de cake hiermee.

Pffffft, dat was even werk. Maar dan heb je ook wat.
Koffie en een likeurtje erbij, poten op tafel en smullen maar!

*De Knutselaar bracht voor mij speciaal voor deze cake zo’n siliconen tulbandgeval van de lidl mee. Keihandig, behalve dan dat die dingen niet helemaal vormvast zijn. Dus mijn cake staat uit het lood…. dat wordt géén Hollywood-handshake vandaag.

One thought on “Pompoen-sinaasappel-abrikooscake

  1. Pingback: Aardperen in ‘t zuur | Koken uit de tuin

Leave a Reply

