Hot Stuff

Niet alleen de pompoenen deden het goed, ook de pepers waren niet te stoppen. Gisteren pas heb ik de allerlaatste lading groene pepers geoogst en de planten naar de eeuwige jachtvelden gebracht.
Maar ik heb alleen geen flauw idee wat ik aanmoet met nóg meer pepers.
De voorraadkast staat al tjokkievol met gedroogde pepers, chilipoeder, hete olie (voor op de pizza), sambal, ingemaakte pepers en hete chilisaus.

En trouwens, op dit moment wil ik ook helemaal niet denken aan groene pepers. Dat komt later. Nu denk ik geel.
Aji Pineapple geel om precies te zijn.
Want ik wilde per se iets geels maken met die Pineapple dingen. En wat kan je beter doen met een peper die naar ananas smaakt (beetje maar hoor) dan er hete ananassaus* van maken.
hotstuff
(Bijna) voldoende voor 3 jampotjes

1 groot blik ananas op sap
10 a 15 Aji Pineapple pepers, schoongemaakt, in grove stukken (afhankelijk van hoe heet je de saus wilt hebben. Ik gebruikte 13 Aji Pineapple & 2 rode Jalapeño. En mijn saus is echt onmeunig heet)
5 niet te kleine sjalotten, schoongemaakt, in grove stukken
5 grote tenen knoflook, idem
1 tl zout
250 ml azijn
200 g suiker
rasp van 2, sap van 1 limoen
1 tl madras kerriepoeder

Doe de ananas met het sap, de pepers, sjalotten en knoflook in de keukenmachine en pureer tot een min of meer gladde saus.
Doe in een ruime pan en voeg zout, azijn, suiker, limoensap en -rasp en kerriepoeder toe.
Roer goed om en breng aan de kook. Laat een minuut of 20 zachtjes pruttelen.
Proef en voeg eventueel meer azijn, zout en/of suiker toe. Je wilt een goede balans tussen zuur, zoet en pittig.
Ik heb mijn saus daarna nog een keer gepureerd met de staafmixer omdat ik een gladde saus wilde.
Doe de hete saus in schone, gesteriliseerde potten of flessen.
Laat afkoelen en bewaar op een koele, donkere plek. Ik heb geen idee hoelang deze saus houdbaar is, ik zou zeggen een maand of 3.
Maar pin me d’r niet op vast.

Maar wat doe je nou zoal met hete ananassaus? Nou bijvoorbeeld; varkenskoteletjes uurtje marineren in saus. Dan bakken in olie tot gaar.
Uit de pan, warmhouden. 2 Eetlepels saus plus 2 flinke klodders creme fraiche (of iets anders romigs) in de pan bij het bakvet.
Verwarmen, goed doorroeren. Proeven, zout/peper, meer saus, of juist meer room. Serveren.
Witte rijst erbij en een salade met paprika en mais ofzo. En bier natuurlijk.

*Ik vind overigens dat hete ananassaus niet lekker bekt. En hot pineapple sauce ook niet.
Dus daarom werd ‘t Hot Stuff. Kort en krachtig. En ook best een lekker deuntje om zo’n sausje op te maken

Leave a Reply

