Pasta met porcini & salie

Sinds m’n overplaatsing werk ik op de “slimste km2 ter wereld” (alhoewel dat sinds mijn komst natuurlijk ter discussie staat).
Behalve van de knappe koppen, krioelt het er (in de herfst) ook van de paddenstoelen. Eetbare soorten ook nog.
Dus op weg van kantoor naar fietsenhok kan ik even het avondeten plukken, hoe cool is dat!

Het was overigens wel een beetje jammer dat er een paar dagen na mijn ontdekking opeens een schaapherder rondwandelde. Samen met z’n kudde. Die dus binnen no-time de hele campus kaalvrat.
Inclusief paddo’s he, eetbaar of niet. Hap!

Nouja, daar kan je weinig tegen doen, dus volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik weet nu in ieder geval alvast waar ik moet zoeken.
En die ene EHB* die ik toch maar wel had geplukt nemen ze me niet meer af.
Neuh, die gaat gedroogd en wel door de pasta.
Hap!
laatsteavondmaal
Veg hoofdgerecht voor 4

300 g tagliatelle
35 g gedroogde porcini, fijngehakt
2 tenen knoflook, in dunne plakjes
klein handje verse salieblaadjes, fijngehakt
2 gedroogde peperoncini, verkruimeld
rasp van een hele, sap van een halve citroen
2 el boter
100 ml creme fraiche
vers geraspte parmezaan

Week de porcini 20 minuten in 100 ml heet water.
Kook de tagliatelle volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar.
Maak ondertussen de saus: Verhit de boter in een diepe koekenpan met dikke bodem en fruit daarin de knoflook, peperoncini en salie een minuut of 3.
Voeg de porcini samen met het weekwater toe, breng aan de kook en laat al roerend het meeste vocht verdampen.
Doe dan de creme fraiche met citroenrasp en -sap erbij en laat even sudderen tot een dikkige saus.
Proef en breng op smaak met zout en peper.
Schep de tagliatelle door de saus tot alle slierten bedekt zijn.
Serveer met de parmezaanse kaas.
Gestoomde broccoli is er lekker bij. Maar een groene salade kan ook.

*EHB = hippe afko voor EekHoorntjesBrood

En dat bord op de foto? Tja, ik heb nou eenmaal een zieke geest en moet vreselijk grinniken om dit soort dingen. Want dat verzin je toch niet, een Jezus met doornenkroon op je bordje eten! Inclusief bloedspetters he (die zitten verstopt onder de pasta).

Leave a Reply

