Aardperen in ‘t zuur

M’n eerste poging om aardperen te kweken was niet zo’n succes. Zeg maar gerust een fiasco.
Maar de aanhouder wint (zeggen ze) dus probeerde ik ‘t dit jaar gewoon weer.
Ik had ze naast het huis geplant en daar deden ze ‘t eigenlijk wel prima. Bovengronds in elk geval.
Dus ik had goede hoop…

Aangezien ze nu ongeveer oogstbaar zijn, kon ik me laatst niet meer bedwingen en groef ik 4 planten uit.
Niet zo slim als je geen idee hebt wat je ermee zult doen. Want aardperen kan je ‘t beste in de grond bewaren, daar blijven ze ‘t langste goed. Eenmaal opgegraven worden ze snel slap en oneetbaar.
Maar helaas pindakaas, de oogst viel wederom tegen. Mooie dikke knollen dat wel, maar damn wat weinig!

Desalniettemin lag er toch wel (bijna) ‘n kilo aardperen in de keuken. En daar moest dringend iets mee gebeuren.
Toevallig was ik net een boek van m’n heldin aan ‘t lezen (yep, ik lees kook- en tuinboeken bij wijze van bedtime stories. Nerd is my middle name) en daarin vond ik een recept voor aardperen in ‘t zuur.
Dus ophouden met sippen, we gaan aardperen pekelen. Hoppa!

En volgend jaar ga ik dus stug verder met m’n aardperenbos in wording he. Ooit zal ik die 5 kg uit ‘n M2 persen, wat ik je brom. Tot die tijd troost ik me wel met de gedachte dat er genoeg andere dingen wél goed lukken
apihz
Voor 2 potten

750 g aardperen, gewassen, geschild en in dunne plakjes
150 g zout
450 ml inmaakazijn
50 ml water
125 g suiker
2 laurierblaadjes
1 tl peperkorrels
1 tl korianderzaad
1 tl komijnzaad
1 tl mosterdzaad
0,5 tl kurkuma
2 niet te kleine (jam)potten

Los het zout op in 1,5 l heet water. Roer tot het zout is opgelost en laat afkoelen. Doe de aardpeerplakjes in het zoutbad en laat 24 uur pekelen.
Haal ze de volgende dag uit het pekelbad en laat uitlekken in een vergiet.
Proef een stukje aardpeer, als het te zout is (dat is ‘t waarschijnlijk) moet je ze even goed afspoelen.

Steriliseer de potten.

Doe de azijn met het water, de suiker en de kurkuma in een pan en verhit tot het kookt.
Prop ondertussen de plakjes aardpeer samen met de kruiden (verdeel ze een beetje eerlijk) in de potten. Neem zodra de azijn kookt de pan van het vuur en vul de potten met het azijnmengsel tot de aardperen onderstaan (oftewel, gooi ze goed vol).
Draai de potten goed dicht, laat afkoelen en bewaar ze minstens een week op een koele, donkere plek voor je ze opeet.

Volgens Alys is dit een prima vervanger voor augurken of komkommers in ‘t zuur en lekker met sandwiches gerookte kip, bij pate of bij goulash.
Ik denk dat ze gelijk heeft.

Leave a Reply

