Uitsteltuin (& pompoenjam)

Zo dan, de nieuwe tuin is een feit.
nieuwetuin
… Maar niet heus.

Op vrijdag had ik speciaal een dag vrij genomen om m’n nieuwe landgoed te inspecteren en om alvast te beginnen met de ontginning.
Maar toen kwam er een berichtje, dat de vorige tuinder nog spullen kwam ophalen en of ik daar rekening mee wilde houden.
Dat wil ik best hoor, ik ben de beroerdste niet. Maar welke spullen? En wanneer komt ie dan?
En trouwens, die meneer had in juli al z’n tuin opgezegd. Dan zou je toch denken dat ie tijd genoeg heeft gehad om z’n rotzooi uit die tuin te halen…

We zijn inmiddels 2 weken verder en ik heb de beste man niet gezien. Er is ook nog niets opgehaald.
De Knutselaar en ik hebben nu een weddenschap lopen of dat ie überhaupt nog zal komen opdagen. De inzet is een fles whisky.
Dus…
Wat er ook gebeurt, dat wordt een dolle boel (jeweettoch, ieder nadeel… etcetera).

Anyway, er is me nu beloofd dat het voor 1 januari geregeld zal zijn.
Tot die tijd heb ik maar even een tuinpauze ingelast. Dat leek me wel wijs.
Dan zien we volgend jaar wel weer wat er nog over is van die tuin. Of er nog iets van over is.

En in de tussentijd gaan we verder klooien met pompoenen (OMG, alwéér). Want dankzij vriend Googel weet ik nu dat je er ook al jam van kan maken.
eucalyptaindahouse
voldoende voor 4 a 5 potten

ongeveer 1 kg pompoen, schoongemaakt, geschild, in stukjes
500 ml sinaasappelsap, vers of uit een pak (maar neem dan aub niet de allergoedkoopste troep)
1 tl kardemom
1/2 tl kaneel
stukje verse gember ter grootte van een klein duimpje, geraspt
sap van 1/2 citroen
1 kg geleisuiker of ‘n 1/2 kg geleisuiker speciaal als je halfzoete jam wilt.
gesteriliseerde potten

Doe de pompoen samen met het sinaasappelsap in een ruime (jam)pan. Breng aan de kook en laat een minuut of 10 zonder deksel zachtjes pruttelen tot de pompoen gaar en zacht is.
Prak het zooitje met een vork of pureer met de staafmixer. Tis maar net hoe lui je bent… (je mag 1 x raden wat ik deed).
Voeg de kardemom, kaneel, gember, citroensap en de suiker toe. Roer goed om en breng weer aan de kook. Laat 4 minuten (of wat de gebruiksaanwijzing vd suiker ook zegt) goed doorkoken.

Ik test altijd nog even of de jam stijf genoeg is (want ik vertrouw gebruiksaanwijzingen natuurlijk niet. Paranoid is my middle name). Jeweetwel, klodder jam op koud schoteltje, laten afkoelen en als het rimpelt en niet meer “loopt” istie goed.
Als de jam goed bevonden is, overdoen in schone potten. Draai dicht en zet de potten 5 minuten ondersteboven .
Zet weer rechtop en laat helemaal afkoelen.
Bewaard op een koele, donkere plek zou de jam een jaartje houdbaar moeten zijn. Minstens.

Leave a Reply

