Zaad

Januari. Het is en blijft een rotmaand.
Helemaal als je een kersverse tuin hebt die schreeuwt om aandacht, maar waar je door het winterweer niets in kunt doen.

Normaal gesproken zou je dat compenseren met het bakken van taarten, koekjes en met experimenten met veel drank e/o chocola.
Maar je bent net door de weegschaal gezakt en dat soort dingen mag je voorlopig niet hebben.

Dus, wat te doen?
De meest voor de hand liggende remedie is shoppen.
Echter ouwe kniesoren zoals jij vinden shoppen stom.
Bovendien word je van shoppen alleen maar semi-gelukkig. Heel eventjes. En zit je daarna opgescheept met een huis vol zooi… en je hebt al zoveel zooi.

Er is natuurlijk een uitzondering he, die voelde je vast al aankomen.
zaad
Zaden kopen! Want als je zaad koopt, koop je visioenen van je tuin over een half jaar.
Ik kocht afgelopen weekend 26 zakjes zaad, was daaraan 28 euro kwijt en m’n zaadschoenendoos zit nu maar net halfvol.
Achteraf was ik intens tevreden over mezelf. Omdat ik nu ein-de-lijk had besloten welke soorten ik precies ga zaaien. En ook omdat ik voor de verandering eens heel degelijk alleen heb gekocht wat ik echt wilde hebben.
En last but not least kreeg ik zulke moestuinkriebels dat ik spontaan weer een moestuinplan ging tekenen.
Het ziet er niet uit, esthetisch gezien, maar het is wel een serious plan. Zo serious dat ik er een knoop(je) van in m’n maag kreeg…
tuinplannummerzoveel
… Het is ook nooit goed…

Maar echt, 300 M2 is best een lap. Soms denk ik wel dat ik mezelf over- en het werk onderschat. Zou niet de eerste keer zijn.
In ieder geval, ondanks die knoop in m’n maag verheug ik me schandalig op het aankomende moestuinseizoen.
En of ‘t nou veel werk is of weinig, veel oogst of helemaal niets, het zal allemaal wel. Daar is ‘t me niet eens echt om te doen.
Het gaat namelijk om de reis, niet om de radijs.
Of beter nog, het gaat om de lol, niet om de knol.
Haha

Nou, dat was wel weer genoeg moralistisch gezever voor vandaag. Ik ga maar eens verder op m’n houtje bijten.
Doei

One thought on “Zaad

  1. Pingback: Zalm met mizuna & radijs | Koken uit de tuin

Leave a Reply

