Theebrood, schilderskwasten & kantoorslaven

Als ik niet in een tuin aan ‘t prutsen ben, is de kans groot dat ik in een kantoor Hele Belangrijke Dingen zit te doen.
Dat doe ik uiteraard niet voor de lol, maar omdat er geld verdiend moet worden (tuinieren is een dure hobbie haha). En dat doe ik ook niet omdat ik er altijd al van droomde om kantoorslaaf te worden.
Nein, dat doe ik omdat ik in een ver verleden een opleiding heb gedaan die ik leuk vond, in plaats van een opleiding met baangarantie.
En ik ben weliswaar best wel goed in m’n vak (kunst maken), maar ook best wel slecht in de commerciele heisa eromheen (kunst verkopen)…

Een jaar of 10 geleden heb ik daarom m’n schilderskwast aan de wilgen gehangen en ben ik fulltime in loondienst gaan werken. Ik was het gerommel in de marge spuugzat.
Maar je weet hoe ‘t gaat; de verf kruipt waar ie niet gaan kan… Ergens diep in m’n hart droom ik nog steeds van een kunstenaarsbestaan. Kunstenaar ben je. Kantoorslaaf fake je alleen maar tijdens kantooruren.

Tijdens m’n burn-out ben ik voorzichtig weer wat met doeken en verf gaan klooien en er kwam echt niets fatsoenlijks uit m’n vingers. Want wat je niet traint, verslapt. Wat dat betreft is kunst maken vergelijkbaar met sporten, of misschien zelfs met nadenken.
Ik maakte zulke afzichtelijke rotzooi, dat ik serieus dacht dat ik ‘t verleerd was. Maar toen bedacht ik dat dat niets uitmaakt, niemand behalve ikzelf hoeft ‘t tenslotte te zien, en dus ging ik toch maar wel stug door. Want zelfs clichematige troep maken is soms gewoon keileuk om te doen.
Gelukkig begint de laatste weken de schwung er weer een klein beetje in te komen. Dat wil zeggen, in m’n hoofd. M’n handen doen nog steeds niet altijd wat m’n hersens ze vertellen.
Maar dat komt wel weer.
Denk ik. Hoop ik. Weet ik zeker…

Maar vanwaar dit verhaal?
Nouja, gewoon. Omdat ik zin had om over kunst te kletsen. Bovendien, over de tuin heb ik nu toch niets te melden.
Een moraaltje dan?
Achja, waarom ook niet. Euhm… Wie kunstenaar wil worden moet soms afzichtelijke rotzooi maken.

En omdat dit stukje geen bal met tuinieren te maken heeft, heeft dit recept dat ook niet. Alhoewel theebrood errug lekker is als je in de tuin aan ‘t werken bent. Samen met sterke thee uit de thermosfles.
theebrood
Theebrood
Voor 6 a 8 personen

250 ml sterke, zwarte thee (beetje rokerige thee zoals lapsang souchong of kistje vd keizer is vind ik lekker. Maar gewoon naturel kan ook)
175 g boter
225 donkere basterdsuiker
375 g tutti frutti, grof gehakt
200 g bloem
150 g volkorenmeel
2 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1 tl gemberpoeder
1 tl 5-kruidenpoeder
1/2 tl kardemom
3 eieren, geklutst

Doe de boter met de tutti frutti, de suiker en de thee in een (ruime) steelpan en breng aan de kook. Laat vervolgens een kwartiertje zachtjes pruttelen.
Laat dan een minuut of 20 afkoelen.
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Meng in een beslagkom de bloem met het volkorenmeel, het bakpoeder en de kruiden. Doe hier de eierkluts bij en meng tot een kruimelig geheel.
Voeg het min of meer afgekoelde theemengsel toe en roer goed om tot een dik vloeibaar deeg.
Spatel dit in een ingevette cakevorm (ca 13 x 20 cm) en bak in het midden van de oven in ongeveer 45 minuten gaar ende goudbruin. Jeweetwel, die prikker die je erin steekt, moet er schoon weer uitkomen.
Laat een kwartiertje afkoelen in de vorm en laat dan helemaal afkoelen op een rooster.
Serveer naturel of besmeerd met roomboter.
En een kop sterke thee erbij natuurlijk.

Leave a Reply

