Zalm met mizuna & radijs

Tijdens het zaden-shoppen kwam ik zaad van mizuna tegen. Alweer iets waar ik nog nooit van gehoord had.
Dat moest ik dus hebben. Dat spreekt voor zich…

Nu staan er dus 2 rijen mizuna oogstbaar te wezen. Voldoende voor een klein weeshuis.
Maar zoals dat wel vaker gaat met groenten waar je nog nooit van gehoord had, had ik ook geen flauw idee wat ik ermee moest doen. En zelfs van het www kreeg ik ditmaal niet echt inspiratie.
Nouja, uiteindelijk kwam de inspiratie min of meer uit de mizuna zelf: Japans.
En ik wil niet veel zeggen, maar dit is zooo fabeltastisch lekkah. En ook nog snel klaar. Én re-te-gezond.

O, en als je nou geen mizuna hebt, dan kan je ook raapstelen gebruiken. Dat moet lukken, die zijn zelfs bij ons in ‘t dorp gewoon bij de groenteboer te koop.

Hoofdgerecht voor 2

2 moten zalmfilet, ong 125 g per stuk
2 el donkere sojasaus
2 el mirin
2 el citroensap
1 gedroogd pepertje, verkruimeld
2 bosuitjes, fijngesneden
flinke handvol mizuna, gewassen en in grove stukken
een stuk of 10 radijsjes, schoongemaakt, in plakjes (ik nam een mix van gewone ronde en witte ijskegel radijzen)
ong 1/3 komkommer, overlangs doormidden, zaadlijsten verwijderd, in kleine blokjes
ong 2 el verse munt, fijngehakt
2 el sesamzaad, licht geroosterd

Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg de zalm in een ondiepe ovenschaal.
Roer de sojasaus, mirin, citroensap, pepertje en de helft van de bosui door elkaar. Giet dit over de zalm.
Bak de zalm een minuut of 15 in het midden van de oven tot ie net gaar is (Je kan ook om de paar minuten wat saus over de zalm lepelen. Dan wordt ie denk ik nóg lekkerder. Maar ik deed dat niet, want ik ben lui en vergeetachtig).
Doe de mizuna in een slaschaal samen met de radijsjes, de komkommer, de munt en de rest van de bosui. Meng losjes door elkaar.
Leg op ieder bord een bergje mizuna/radijs mix. Drapeer daar de zalm op, sprenkel er wat saus overheen en vervolgens wat sesamzaad.
Happen maar

Leave a Reply

