Buddha noedels

Ik wied me al weken helemaal suf. En ik gieter me een ongeluk. Verpot en verplant tot ik erbij neerval. Oogst me het lazarus en, niet te vergeten, kan m’n geluk niet op.

Overdag is het te warm e/o heb ik geen tijd om naar de tuin te gaan en ‘s avonds word ik opgewacht door een horde hongerige muggen.

En kom ik moe, vies en voldaan thuis, dan liggen er fietstassen vol met oogst te wachten om verwerkt te worden.
Nu! Meteen!
Maar van al dat getuinier krijg je honger als een paard, dus we gaan eerst eten.
Inderdaad, met een gedeelte van die oogst.

Ik maak supersnelle vegan buddha noedels, om weer even helemaal terug zennn te worden.
En dan gaan we tot het donker wordt weer full-speed aan de gang.

Ziehier, het leven van een (wannabe) moesboerin.

Vegan hoofdgerecht voor 2 mensen met veel honger

2 wortels, schoongemaakt en in julienne gesneden
stuk gember ter grootte van een redelijke duim, schoongemaakt, geraspt
2 kleine gedroogde pepertjes, verkruimeld
1 el neutrale olie (zonnebloem, arachide)
250 g kastanjepaddo’s
1/2 courgette, schoongemaakt, in kleine blokjes
6 radijsjes, schoongemaakt, fijngesneden
200 g tauge, afgespoeld
klein blikje bamboescheuten, uitgelekt, in julienne gesneden
200 g mie
handje verse koriander, fijngehakt
handje cashewnoten of pinda’s (zout, ongezout, wat je wil)

Voor de saus:
2 el sesamolie
2 el lichte sojasaus
1 el donkere sojasaus
1 el donkere rijstazijn
1 opgehoopte tl sambal
1 el zwarte bonensaus
1 el gembersiroop
1 tl bouillonpoeder

Kook de mie gaar volgens de instructies op de verpakking.
Roer alle ingredienten voor de saus in een kommetje door elkaar.
Verhit ondertussen 1 el olie in een wok of diepe koekenpan en fruit hierin de wortels, gember en de pepertjes een minuut of 5.
Voeg de paddo’s toe en roerbak tot ze zacht beginnen te worden. Voeg dan de courgette en de radijs toe en roerbak een minuut of 3 mee.
Voeg de tauge, de bamboescheuten en de saus toe en roerbak deze nog 2 minuten mee.
Giet de mie af, voeg toe aan het groentemengsel, giet de saus erbij en roerbak nog 1 minuut op hoog vuur.
Bestrooi met de koriander en de noten en serveer.

Leave a Reply

